En renskötares bakgård

Hunnit göra tre dagar på jobbet med mina nya kollegor. Lite smått förvirrande då menyn är ny och det finns mycket nytt att lära de nya kockarna, men förhoppningsvis kommer de väl in i det snart. Idag är jag hur som helst ledig vilket känns jäkligt skönt eftersom dagens prepplista (lista över all mat som måste göras) är väldigt lång. Dessutom kommer ett stort lass med varor som jag slipper lasta in! Man måste ju glädjas över det lilla. Sålde precis lite renkött till några turister som tittade in, och det är nog det vettigaste jag kommer göra idag. Blir mest att slappa, kolla lite serier och sen möta upp Marta för en burgare på puben. Hade varit kul att vandra upp på nåt av våra fina fjäll men det ligger en tjock dimma över hela byn och dessutom är det 25 grader kallt. Det får vänta till en annan dag.
 
Lite bilder från en renskötares bakgård.
 
Några av de tamare renarna får hänga här på gården under ett par månader, främst för att de ska vänja sig vid oss och lära sig att vi inte är farliga. Dock lockas också oinbjudna gäster (renen till höger) hit eftersom det finns gott om mat att mumsa i sig. 
 
Renskinn på tork i vedboden. 
 
En av de allra minsta som inte fått i sig nog med mat och därför får bo här ett tag och äta upp sig. Tyvärr blir det ibland så när renarna samlas i rengärde att de minsta inte får i sig mat eftersom de större puttar dem undan. 
 
Det här är Pelle. Han är fortfarande lite blyg och vaksam av sig, men igår när jag kom hem låg han lugnt kvar på backen och brydde sig knappt om mig, framsteg!
 
Den här typen är bara för söt. Jag tycker han ska heta toffla, han är nämligen så snäll och följsam när man går på promenad.
 
Det var allt för denna gång, pöss! <3