Fuck cancer!

Idag var jag hos barnmorskan och lämnade prov. Ni vet ett sånt där cellprov för livmoderhalscancer. Fantastiskt att vi bor i ett land (eller ja, nu bor ju jag i grannlandet) där man blir kallad till provtagning, bara som en säkerhetsåtgärd. När jag satt där i väntrummet läste jag att cirka 400-500 kvinnor varje år insjuknar i livmoderhalscancer, och att fler än hundra också dör av sjukdomen. Kändes bara ännu mer självklart att lämna in provet, och jag hoppas att andra tänker likadant som jag. Det är obehagligt hur vanligt det är med cancer, och orättvist att sjukdomen tar så många liv som ännu ej är färdiglevda. Läste på cancerfondens hemsida att var tredje person i Sverige någon gång i livet kommer drabbas av cancer. Och när jag tänker på det så finns det många i min närhet som har drabbats. Turligt nog går forskningen framåt och idag tillfrisknar de flesta som insjuknat. Och förhoppningsvis ser framtiden ännu ljusare ut. Kan väl säga att besöket på vårdcentralen väckte många tankar, och som en tidig julklapp satte jag in en slant för att hjälpa cancerfonden nå sitt främsta mål - att besegra cancer.
 
Gör det du också --> Stöd Cancerfonden
 
Mot en ljusare framtid - Bilden är tagen i Florens 2013
 
PUSSPUSS!