En tur till Amsterdam

Öppnade ögonen "i morse" och insåg att jag sovit bort halva dagen. Men vad gör väl det när man är ledig, och uppenbarligen behövde kroppen få vila. När jag väl kämpat mig upp ur sängen insåg jag att jag inte sett senaste avsnittet av Så mycket bättre, jippiiii! Jag älskar verkligen det programmet. Så jag tände julstjärnan i fönstret, kokade kaffe, gjorde mig en macka med rökt ost och pepparsalami och satte mig ner och grät. Inte för att jag var ledsen, men för att jag alltid blir så berörd av allas livshistorier och musik i programmet. Det blev en väldans härlig "morgon" med andra ord. Nu hörs P4 Norrbotten i högtalarna och jag sitter och bläddrar igenom lite bilder från i sommar. Inser att jag inte lagt upp bilder från Amsterdam någon annanstans än på instagram, så här kommer en hel drös. Varsågoda.
 
Det blir tydligen allt vanligare och populärare att bo i båthus längs kanalerna. Ett smart sätt att öka boytan i stan men tyvärr inte för alla eftersom priserna är rätt rejäla. 
 
Grönt är skönt. 
 
Vi tog en tur till ett enormt grönområde mitt i stan där det kryllade av motionärer i alla åldrar. 
 
Och några trädklättrare. 
 
Sen fortsatte vi till museumområdet i stan. 
 
Här hittade vi alla turister. Ganska trist att det här förmodligen är den mest fotade platsen i en så vacker stad som Amsterdam. 
 
Så himla romantiskt att sitta där med en bra bok och en kopp kaffe. 
 
"De dansande husen" (tror jag i alla fall, fanns många liknande kvarter)
 
Oklart om hon leker med eller försöker skrämma bort de fjuniga grannarna. 
 
Vi tog färjan över till Amsterdam-Noord. 
 
En mångsidig stad med många olika slags siluetter. 
 
Buns till lunch. Denna med fläsksida, lök och rostad kokos. 
 
"Make art not €" - Den norra delen av staden är definitivt värd ett besök, ett fulsnyggt industriområde till stadsdel men med flera guldkorn i restaurang- och cafeväg. 
 
Ikväll väntar spelning med The Magnettes på Cafe Nova i Pajala, ska bli skitkul att se dem spela igen. Dessutom firar de 10 år sen deras första spelning som ägde rum på just samma kafé i Pajala. Coolt.
 
Puss på er! <3